“Gaji” Suami Masih Berjalan Walaupun Telah Meninggal Dunia

Kebanyakan perbelanjaan isi rumah masa kini adalah hasil daripada pendapatan suami dan isteri. Ia termasuk perelanjaan sendiri dan anak-anak.

Jika berlaku kematian kepada salah seorang pasangan, akan berlaku musibah kewangan pada perbelanjaan keluarga. Oleh itu, setiap keluarga perlu menyusun pelan pengurusan kewangan bagi persediaan jika berlaku sesuatu yang tidak diingini. Antaranya adalah dengan cara mengekalkan pendapatan pasangan walaupun mereka telah meningal dunia.

Bagaimana untuk mengekalkan pendapatan pasangan walaupun sudah meninggal dunia?

Pertama sekali, anda hendaklah mempunyai Rm500,000 untuk mendapatkan pendapatan sebanyak Rm2500 / bulan secara berterusan tanpa mengurangi jumlah Rm500,000 tersebut.

Mengapa Rm500,000?

Untuk memastikan pendapatan diperolehi secara berterusan jika belaku kematian kepada pasangan. ( Penggantian pendapatan sebanyak Rm2500 sebulan )

Kebanyakan perbelanjaan isi rumah pada hari ini adalah terhasil daripada pendapatan suami + pendapatan isteri.

Oleh itu, jika salah seorang meninggal dunia, akan berlaku musibah kewangan dalam keluarga.

Bagaimana cara mendapatkan Rm500,000?

Terdapat beberapa kaedah. Kaedah pertama adalah melalui SIMPANAN, untuk mendapatkan Rm500,000. Anda memerlukan simpanan sebanyak Rm500 setiap bulan selama 30 tahun dengan kadar pulangan 6% setahun.

Kaedah kedua adalah melalui PELAN HIBAH TAKAFUL. Kaedah ini tidak memerlukan tempoh 30 tahun, hanya 30 hari selepas polisi takaful berkuatkuasa.

Jika berlaku kematian kepada suami atau isteri, pasangan kepada peserta akan mendapat Rm500,000 daripada syarikat takaful.

Rm500,000 daripada pampasan tersebut perlu dilaburkan ke dalam pelaburan yang mempunyai pulangan 6% atau lebih. Seperti ASB atau Unit Amanah.

Setiap tahun, sebanyak Rm30,000 pulangan akan diperolehi. Wang ini boleh digunakan sebagai perbelanjaan bulanan sebanyak Rm2500. ( 30k / 12 = 2500 )

Jadi, kaedah mana yang lebih mudah? Kaedah pertama tau kaedah kedua?

.

Berapa sumbangan bulanan takaful untuk perlindungan setinggi Rm500,000? Adakah Rm500 sebulan?

Tidak sama sekali!!!!

Hanya Rm116 / Bulan.. Ya. satu ratus enam belas ringgit sahaja sahaja.

Bergantung kepada umur semasa.

Perlindungan akan bermula 30 hari selepas polisi berkuatkuasa.

——————-

Whasapp jika berminat dengan hibah takaful:

wasap.my/+60107959490/HT5

About the Author

Muiz Ahmad
Merupakan perunding takaful daripada INFAQ Consultancy. Mempunyai diploma dalam Pengajian Islam dan Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Ekonomi Islam di UKM. Kini aktif dalam menyebarkan ilmu perancangan kewangan kepada masyarakat.