12 KELEBIHAN HIBAH TAKAFUL

Pelan Perlindungan Kewangan Diri

Plan ini melindungi kematian sebanyak RM200,000 apabila peserta meninggal dunia atau lumpuh keseluruhan. Ia sesuai untuk ayah dan ibu yang mempunyai tanggungan.

1 – RM200,000 PEMBERIAN KEPADA KELUARGA
Apabila peserta meninggal dunia, wang pampasan bernilai RM200,000 akan diberikan kepada penama hibah yang dinamakan. Nama ini boleh ditambah, dibahagi mengikut peratusan atau ditukar bila-bila masa.

2 – PENYELESAIAN HUTANG
Kesemua hutang yang ditinggalkan oleh peserta setelah meinggal dunia boleh dilangsaikan melalui plan ini.

3 – WASIAT
Peserta boleh mewasiatkan sebahagian jumlah pampasan kepada mana-mana organisasi atau individu.

4 – HARTA PENINGGALAN
Wang pamasan RM200,000 akan menjadi harta peninggalan selepas mati. Peserta boleh memilih kaedah agihan wang tersebut samada melalui HIBAH atau FARAID.

5 – GADAI JANJI PEMBIAYAAN PERUMAHAN (MLTT)
Jika peserta ingin membeli rumah, perlindungan sebanyak RM200,000 telah tersedia dan tidak perlu menambah MRTT dalam pinjaman.

6 – BACKUP KEPADA MRTT
Kebanyakan pinjaman perumahan mempunyai nilai perlindungan yang lebih rendah berbanding baki sebenar pembiayaan.

7 – PENGEKALAN ASET
Jika berlaku kematian kepada peserta, ahli keluarga tidak perlu menggadai aset yang ada untuk meneruskan kehidupan kerana telah mendapat wang pampasan.

8 – TIADA TEMPOH MENUNGGU
Perlindungan akan bermula setelah pembayaran bulan pertama dibuat. Ia melindungi semua jenis kematian dan lumpuh keserluruhan termasuk COVID-19.

9 – BADAL HAJI
Badal haji akan dilaksanakan menggunakan wang pampasan jika berlaku kematian sebelum peserta melaksanakan ibadah haji. Permohonan badal haji akan disertakan bersama permohonan takaful.

10 – MURAH DIPASARAN
Jumlah perlindungan yang tinggi dan bayaran bulanan yang murah menjadikan produk ini merupakan antara yang termurah dalam pasaran.

11 – PELUANG MENJANA PAHALA
Dalam takaful, bayaran bulanan dinamakan sebagai sumbangan. Ini kerana bayaran yang dibuat akan dimasukkan ke dalam tabung tabarru’ (bantu membantu).

Apabila salah seorang peserta dilanda musibah, waris akan mendapat wang pampasan melalui tabung tersebut yang merupakan wang sumbangan peserta lain.

12 – SUBMIT PERMOHONAN SECARA ONLINE
Pihak Takaful Ikhlas membenarkan permohonan secara online di musim COVID-19.

Berminat dengan plan hibah takaful?

Isi borang di bawah, anda akan digubungi dalam tempoh 12 Jam.

About the Author

Muiz Ahmad
Merupakan perunding takaful daripada INFAQ Consultancy. Mempunyai diploma dalam Pengajian Islam dan Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Ekonomi Islam di UKM. Kini aktif dalam menyebarkan ilmu perancangan kewangan kepada masyarakat.