SIMPAN EMAS DIGITAL PATUH SYARIAH

Emas merupakan platform pertama yang saya pilih untuk menyimpan nilai bagi mengatasi inflasi.

Menjadikan emas sebagai medium pelaburan bukanlah pilihan yang tepat. Ini kerana terdapat banyak lagi platform yang lebih sesuai untuk dijadikan tempat pelaburan.

Selain itu, emas mempunyai nilai jualan balik yang rendah (Spread). Kebiasaanya dalam 6-20% lebih rendah daripada harga pembelian. Emas yang paling untung dari segi spread adalah GoldETF. Tapi tak boleh dipajakkan.

Emas juga mempunyai risiko untuk hilang akibat dicuri.

Rumah saya sendiri pernah dimasuki pencuri. ketika itu terdapat 13 dinar emas fizikal. Nasib baik masih selamat. Sejak itulah saya memindahkan kesemua emas tersebut ke dalam akaun emas digital. (Trauma) 😬

Emas juga tidak sesuai dijadikan sebagai simpanan kecemasan kerana mempunyai kecairan yang lebih rendah berbanding bank dan Tabung Haji. Kebiasaaanya, poses penjualan emas mengmbil masa 2-5 hari untuk wang masuk ke akaun.

Habis tu kenapa masih membeli emas?

Kerana dalam jangka masa panjang, emas telah terbukti menjadi instrument terbaik untuk MENYIMPAN SERTA MELINDUNGI nilai matawang.

Walaupun sekarang wujud pelbagai jenis ‘emas’ seperti bitcoint, minyak, vibranium dan lain2. Emas tetap menjadi pilihan orang ramai terutama sebagai perhiasan dan simpanan.

Sekarang ada banyak syarikat-syarikat yang menyediakan platform penyimpanan emas digital yang mudah untuk membuat transaksaksi jual beli.

Dengan adanya emas digital, pembelian emas boleh dibeli dengan jumlah yang rendah dan mengikut kemampuan berbanding emas fizikal yang perlu dibeli mengikut gram.

Bagi yang berminat untuk menyimpan emas digital, pendaftaran akaun baru boleh dibuat secara PERCUMA melalui link di bawah

https://kabgold.my/introducer/KAB540
https://kabgold.my/introducer/KAB540
https://kabgold.my/introducer/KAB540

Selepas pendaftaran, sila join group support di telegram untuk sebarang pertanyaan melalui link di bawah.

https://t.me/kabsupportgroup

KABgold merupakan 100% milik bumiputera dan patuh syariah. Dimiliki oleh Dr Mohd Daud Bin Bakar dan Ustaz Mohamed khairul Anuar Mohd Basri.

Mueez Ahmad
Saudagar Emas

About the Author

Muiz Ahmad
Merupakan perunding takaful daripada INFAQ Consultancy. Mempunyai diploma dalam Pengajian Islam dan Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Ekonomi Islam di UKM. Kini aktif dalam menyebarkan ilmu perancangan kewangan kepada masyarakat.